- Containerschip Ever Given heeft een technische inspectie doorstaan en mag het Suezkanaal weer opvaren.
- Omdat Egypte beslag heeft gelegd op het schip ligt het vooralsnog voor anker.
- Naar verluidt eist het land een schadevergoeding van 900 miljoen dollar voor de zesdaagse blokkade van het Suezkanaal.
Het beruchte containerschip Ever Given heeft technische toestemming gekregen om het Suezkanaal op te varen. Daar komt voorlopig echter weinig van terecht.
Egypte heeft het schip aan de ketting gelegd en eist een enorme schadevergoeding.
De technisch manager van het schip, Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), zei woensdag in een verklaring dat de Ever Given “na grondige inspecties […] geschikt is verklaard voor verdere doorvaart” naar Port Said, de havenstad aan het noordelijke eind van het kanaal.
Van daaruit zal het schip “opnieuw worden beoordeeld alvorens naar Rotterdam te vertrekken”, aldus BSM. Rotterdam, de thuisbasis van Europa’s grootste haven, is de oorspronkelijke bestemming van de Ever Given.
Voorlopig zal het schip echter voor anker blijven liggen in het Grote Bittermeer van het Suezkanaal, omdat het dinsdag door de Egyptische regering in beslag is genomen.
De Egyptische beheerder van het Suezkanaal, de Suez Canal Authority (SCA), eist 900 miljoen dollar voor de chaos veroorzaakt door de blokkade.
Tussen 23 en 29 maart was het Suezkanaal volledig geblokkeerd nadat de boeg en de achtersteven van de Ever Given vast waren komen te zitten in de oevers van het kanaal, waardoor ongeveer 400 schepen werden opgehouden.
Na een enorme inspanning van zes dagen werd het schip bevrijd en overgebracht naar het Grote Bittermeer – een grote kunstmatige watermassa die de noordelijke en zuidelijke uiteinden van het kanaal van elkaar scheidt – waar het sinds een week verblijft.
Egypte ontkent schuld en is bezig met een onderzoek
De SCA neemt geen verantwoordelijkheid voor het ongeval, zo meldde topman Osama Rabie dinsdag op de Egyptische staatstelevisie. “Natuurlijk” zat de eigenaar van het schip fout, zei Rabie.
Het SCA-onderzoek naar het ongeval zal donderdag worden afgerond, aldus de Britse krant The Guardian.
Als onderdeel van het onderzoek heeft de SCA in ieder geval sinds 29 maart de datarecorder van de Ever Given – het equivalent van een zwarte doos van een vliegtuig – in haar bezit, zo meldt het Britse scheepsdagblad Lloyd’s List.
Begin april heeft de Japanse eigenaar van het schip, Shoei Kisen Kaisha, averij grosse ingeroepen, waardoor de kosten zouden worden verdeeld tussen de verzekeraars van het schip en de eigenaars van de lading.
De 25 koppen tellende Indiase bemanning van het schip wordt goed behandeld en krijgt doorbetaald, zo laat Abdulgani Serang, het hoofd van de Indiase Unie van Zeevarenden, weten aan Insider.
Lees meer over de Ever Given:
- Het bedrijf achter de Ever Given is 28% meer waard op de beurs sinds de Suezblokkade – hoe kan dat?
- De Ever Given wacht met 20.000 containers bij een kunstmatig meer op inspectie – vraag is hoe die lading naar Rotterdam komt
- Groot tekort aan tuinhout dreigt in de meivakantie – de Suez-blokkade heeft het probleem alleen maar vergroot
- Het containerschip dat vastliep in het Suezkanaal is weer helemaal los – Haven Rotterdam ziet nog maanden vertraging
- Topman Boskalis: ‘Als het meezit, is het schip dat het Suezkanaal blokkeert na het weekend los’